×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
false

مدتی است که برخی پیام های تبلیغاتی هنری در سایت ها، صفحات شبکه های اجتماعی، گروه ها و کانال های تلگرامی در سطح مازندران بسیار خودنمایی می کند و آن هم برگزاری مستر کلاس در شهرهای استان و بخصوص در آمل است.

از آهنگسازی و آواز گرفته تا تنبک و سنتور و … . در همین راستا، بر آن شدیم تا ماهیت این نوع کلاس ها را برای مخاطبانمان تشریح کنیم و به همین بهانه با محمد مهدی کاردگر مدیریت آموزشگاه صراحی که برگزار کننده این کلاس ها بوده است به گفتگو نشستیم.

محمد مهدی کاردگر؛ مدیر آموزشگاه صراحی و سرپرست و آهنگساز گروه صراحی است که در مقطع کارشناسی ارشد موسیقی در دانشگاه تهران در حال دفاع از پایان نامه خویش است. او علاوه بر کنسرت های متعدد، مدرس آواز، سلفژ و ساز سنتور در آموزشگاه های موسیقی و همینطور مدرس دانشگاه است.

ساز سنتور را نزد اساتید زنده یاد عباس شریفی، پشنگ کامکار و مجید کیانی آموخته و آواز را نزد اساتیدی همچون مظفر شفیعی، حمیدرضا نوربخش، محمدرضا لطفی و علی اصغر شاهزیدی فراگرفته است و علاوه بر آن دوره های سلفژ، هارمونی و مبانی آهنگسازی  نزد استاد امیر اسلامی آموزش دیده است.

گفتگوی هنربرگ:

اخیرا در سطح استانی و بخصوص در آمل آموزشگاه هایی به سمت برگزاری مستر کلاس ها تمایل پیدا کرده اند. در ابتدا تعریفی از مستر کلاس و نحوه برگزاری این نوع کلاس ها ارائه بفرمایید؟

مستر کلاس یا کارگاه در رشته هایی مانند ساز و آواز را مدرسینی برگزار می کنند که فرصت برگزاری کلاس را به صورت منظم یا فرصت حضور در آن منطقه جغرافیایی را به صورت مستمر نداشته و امکان دسترسی هنرجویان به مدرس وجود ندارد.

از بعد مالی هم بعضی از کلاسها با شهریه بالا در تهران برگزار می شود و حتی ماهها باید در نوبت رزرو آموزشگاه منتظر باشند و برای اکثر هنرجویان شهرستانی دسترسی به آن امکان پذیر نیست.
مستر کلاس مجموعه ای از تجربه و دانشی است که یک نفر در طی سالها کسب کرده است. دانش تدریس، آموزش، اجرا، آهنگسازی و … . مدرس چکیده ای از آن دانش را در چند ساعت برای دیگران ارائه می کند و می تواند بسیار مفید باشد.
در شهرستان آمل سال گذشته دو کلاس آن توسط آموزشگاه صراحی برگزار گردید؛ کلاس آقای معتمدی در آواز و کلاس آقای قمصری در نوازندگی و در حال حاضر کلاس آقای پویاسرایی.

انتقادی که هنرمندان آملی به برگزاری کلاس داشتند این بود که آیا توانمندی هنرمندان و مدرسان آملی کم است که مدرسان غیر بومی را دعوت می کنید؟ اولاً دلیل بر این نیست که مدرسان و اساتید شهر کم سواد هستند یا توانایی پایینی دارند ولی قطعا یک هنرجو برای اینکه بتوآند پله های ترقی را طی کند باید اساتید متفاوتی را تجربه کند.

چون سیر آموزش و یادگیری اساتید از هم متفاوت است مثل موسیقی سینه به سینه یا موسیقی بر اساس اصول علمی.
بطور مثال رسیدن به قله دماوند مسیرهای متفاوتی دارد. مسیرهای خطرناک، مسیرهای آسان، مسیرهای جذاب و با مناظر زیبا یا مسیری صعب العبور که نیازمند مهارت بالایی است. اغلب مدرسین همان روشی را که خود آموخته اند و راهی را که پیموده اند به شاگردان خویش پیشنهاد می کنند و نحوه آموزش ها و اساتید متفاوتند. در موسیقی نیز همینطور خواهد بود.

بطور مثال فردی موسیقی را بطور گوشی فراگرفته  نه اینکه آن روش اشتباه باشد بلکه در موسیقی قدیم کاربرد داشته است. بنابراین راه های متفاوت تر به او نشان داده می شود. در زمانه فعلی کسی که نت خوانی و ریتم خوانی نداند در نوازندگی با ارکسترهای بزرگ که رهبر به اعضاء پارتیتور قطعات را می دهد به مشکل برخواهد خورد. چون کسی که سواد خواندن و نوشتن نت موسیقی را نداشته باشد قطعا نمی تواند در ارکستر حضور داشته باشد.

گاها خودم هم مشاهده کرده ام که برگزار کننده مستر کلاس اساتید بزرگی هستند که در سطوح عالی اجرا کرده یا نواخته اند.بنابر توضیحات شنیدن و آموختن از اساتید مختلف دور از لطف نیست. نکته دیگر میزان انرژی است که مدرس به هنرجو انتقال خواهد داد  شاید این انرژی را مدرس قبلی نداشته باشد. یا حتی طریقه آموزش یا یادگیری مدرس فعلی برای هنرجو جذاب باشدو  این درب تجربه به روی همه باز خواهد شد.

چه قابلیت هایی در شرکت کنندگان این کلاس ها تقویت خواهد شد؟

باید این سوال را مطرح کنیم آیا این مستر کلاس ها تاثیری در رویه آموزش دارد یا خیر؟ قبل از آن باید بپرسیم آیا  تدریس موسیقی در ایران روی اصول مدونی هست؟ ( منظورم در دانشگاهها نیست بلکه در آموزشگاههایی که فعالیت می کنند)

آیا سلسله مراتب آموزش رعایت می شود؟

مدرس دانش کافی دارد؟

معیاری برای تدریس داریم؟

آیا مدرسین روانشناسی تدریس را می دانند؟

یک نکته ابهام برانگیز این است که مسلما کسانی که حداقل تسلطی بر روی ساز یا آواز نداشته باشند چگونه می توانند این دوره را درک کنند؟ آیا مدرس در مستر کلاس مبانی مقدماتی را مجددا تفسیر می کند و یا آموزش می دهد؟ اگر اینطور باشد فرض درست خواهد بود. 

بطور مثال آقای معتمدی در سطح عالی آواز می خوانند و برای یک مبتدی که در حال آموزش اولیه تحریرها و گوشه هاست، درک انواع تحریرها در سطوح عالی بسیار سخت خواهد بود و صرفا زیبایی و جذابیت و ضمنا همنشینی با یک اعتبار، در حوزه ای از موسیقی برای او خواهد آورد؟

کسانی که برای تدریس می آیند در گام اول سطح کلاس را در نظر می گیرند و تقسیم بندی می کنند و مباحث را مطرح کنند. بعضی مسائل عمومی تر هستند. بطور مثال مدرسین بیشتر در مورد مبانی اولیه تاکید بیشتری دارند مثلا نحوه مضراب گرفتن در ساز و تاثیر آن بر سونوریته و یا در مورد تاثیر ورزش در موسیقی بالاخص آواز و….. در واقع مستر کلاس می تواند یک رفع اشکال دوره ای هم باشد.
بعضی از مستر کلاس ها نیز شاید امکانات بالقوه یا بالفعلی که شهرستان دارد را معرفی می کنند. بطور مثال آقای معتمدی  از خوانندگانی که در کلاس حضور داشتند و ابراز رضایت کردند و این نشان دهنده این است که این شهر مدرسین خیلی خوبی دارد و موسیقی در جریان است و بچه های مستعد می توانند معرفی شوند

پس بسته به نیاز کلاسی که برگزار خواهد شد مدرس دعوت شده تدریس میکند. یعنی اگر گروهی در سطح عالی باشند و یا در سطوح مقدماتی، انعطاف پذیری در برگزاری وجود دارد؟

برنامه ریزی از قبل وجود ندارد اما خود مدرس با توجه به سطحی که می بیند مباحثی را حذف کرده و یا مباحثی که مناسب تر است را خواهد گفت.
در آموزش موسیقی، در همین آمل مدرسین خوبی داریم، خصوصا تحصیل کرده در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و نوازندگان خیلی خوبی هم هستند. گاهی اوقات مدرس مطلبی می گوید و هنرجو صرفا می خواهد ساز بزند و به مسائل تئوری توجه نمی کند و این کلاس ها تلنگری است که به او می گوید که باید مباحث تئوری را یاد بگیرد.

مثلا صدا سازی در آواز. شاید این مطالب را مدرس به هنرجو تاکید کرده باشد اما هنرجو از آن به سادگی گذشته است. بطور مثال اگر اردوان کامکار به او بگوید مضراب زدن به این شکل است هنرجو به خودش می آید که روشی که در پیش گرفته بود اشتباه بوده است.
اغلب کسانی که در کلاس ها حضور پیدا کرده اند یک یا دو استاد در طول دوره خود دیده اند ولی وقتی مدرسان بنام تری به آنها تذکر دهند متفاوت تر خواهد بود. یعنی تاثیر آموزش از افراد صاحب نام بیشتر از مدرسین عادی خواهد بود.

 بهتر نیست بطور مثال شما بعنوان دعوت کننده فقط از یک سطوح خاص انتخاب بفرمایید و از قبل مدرس با آمادگی و برنامه ریزی بهتری کلاس را برگزار کنند؟

نظر شما درست است اما تعداد شرکت کنندگان آنقدر نیست که بخواهیم تفکیک کنیم. اگر بطور مثال ۱۰۰ نفر در یک کلاس شرکت کنند اینکار ممکن هست ولی وقتی فقط ۲۰ نفر شرکت می کنند اینکار ممکن نیست.
البته باید مصاحبه هایی با کسانی که در کلاس ها شرکت کرده آند داشته باشید و آنها به شما خواهند گفت که این کلاس ها مفید بوده اند یا خیر.
بطور مثال در مورد سلامت بدن و آواز. وقتی معلم مستر کلاس در مورد این موضوع صحبت می کند، برای هنرجویانی که یکسال یا چهار سال آموزش دیده باشد تفاوتی در این موضوع ندارد و اگر حتی کلاس نرفته باشد برایشان مشترک است و می تواند برایش مفید باشد.
سوالاتی را من مطرح میکنم:  آیا یک معلم آواز اصول نت خوآنی و سلفژ با هنرجو کار می کند؟ آیا یک تصنیف را برای هنرجو آنالیز می کند و آیا در مورد مراقبت های حنجره و بهداشت حنجره موضوعاتی را مطرح می کند؟ آیا تمرینات مدونی برای گرم کردن صدا و یا تقویت یک تکنیک خاصی مطرح میشود؟

خیر . متاسفانه بطور معمول سلفژ و اصول اولیه نت خوانی در کلاس های آواز مرسوم نیست و به قولی آموزش سینه به سینه متداول تر هست( این روش فقط برای هنرجویان مستعد جواب می دهد). در مورد مراقبت از  حنجره هم توصیه های کوچکی در حین برگزاری کلاس ها وجود داشته اما نه اینقدر که بتوانیم اسمش را بگذاریم اموزش اصولی در خصوص بهداشت حنجره

هر کدام از این موضوعات می تواند موضوع بررسی تحقیقاتی وسیعی باشد.
شاید بعضی از مدرسینی که الان داریم البته خیلی انگشت شمارند معترض برگزاری مستر کلاس باشند. جمله ای چارلی چاپلین می گوید که در این دنیا برای همه جا هست و برای همه امکان پیشرفت وجود دارد. یک قلعه ای دور خود درست کرده اند که می ترسند که هنرجو از دست برود.

کسی که اصولی تدریس می کند و به کارش ایمان دارد و همگام با زمانه سطح علمی و عملی خود را بالا میبرد در طول سال ها جایش حفظ است و هنرجو هر جایی برود دوباره به سمت او بر می گردد. معلم خوب کسی است که این آزادی را به هنرجو بدهد که برود بییند و هر چیزی را امتحان کند

و صحبت پایانى

امیدوارم برگزارى این مسترکلاسها و دیدن اساتید مختلف با افکار و عقاید متفاوت باعث باز شدن درهای بسیاری به روى هنرجویان عزیز این خطه علی الخصوص آنهایی که به دلایل مختلف امکان رفت و آمد به شهرهای دور را ندارند، بشود و افق فکرى و استدلالى آنها گسترش بیشترى پیدا کرده و باعث پیشرفت و آزادى اندیشه بیشتر آنان گردد.

انشاالله که آنها هم در آینده این راه را بر نسل هاى بعدى خود هموار کرده و از کمک به فرزندان خود و گسترش هنر دریغ نکنند. به امید آن روز…


برگزاری مستر کلاس آواز محمد معتمدی در اموزشگاه صراحی آمل. هنربرگ برگزاری مستر کلاس آواز محمد معتمدی در اموزشگاه صراحی آمل. هنربرگ


کارگاه آموزشی اصول آهنگسازی و اصول نوازندگی تار و سه تار استاد علی قمصری در  آموزشگاه صراحی آمل

کارگاه آموزشی اصول آهنگسازی و اصول نوازندگی تار و سه تار استاد علی قمصری در آموزشگاه صراحی آمل. هنربرگ کارگاه آموزشی اصول آهنگسازی و اصول نوازندگی تار و سه تار استاد علی قمصری در آموزشگاه صراحی آمل. هنربرگ کارگاه آموزشی اصول آهنگسازی و اصول نوازندگی تار و سه تار استاد علی قمصری در آموزشگاه صراحی آمل. هنربرگ

کارگاه آموزشی اصول آهنگسازی و اصول نوازندگی تار و سه تار استاد علی قمصری در  آموزشگاه صراحی آمل. هنربرگ

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد